AACHEN-YUNUS EMRE CAMİİ-ALMANYA
Ankara'lı yüksek mimar Sonay İlbay tarafından iç mimarisi projelendirilen Aachen Yunus Emre Camii ,12 Mayıs 2018 tarihinde açıldı.
Yurtiçi (Ahmet Hamdi Akseki Camii-Ankara vb.) ve yurtdışı(İsviçre,Avusturya vb.)birçok caminin iç dekorasyon projelerine imzasını atan yüksek mimar Sonay İlbay, AachenYunus Emre camii-Almanya ile ilgili iç dekorasyon ve tasarım kararlarını paylaştı.
Yurtiçi (Ahmet Hamdi Akseki Camii-Ankara vb.) ve yurtdışı(İsviçre,Avusturya vb.)birçok caminin iç dekorasyon projelerine imzasını atan yüksek mimar Sonay İlbay, AachenYunus Emre camii-Almanya ile ilgili iç dekorasyon ve tasarım kararlarını paylaştı.
TASARIM
KARARLARI
Camiler,
birlik ve beraberliğin, huzurun ve sükunun, ibadetin mekanlarıdır. Bu mekânsal atmosferi sağlamak, ibadet ortamının
yanı sıra, sanatsal ve teknolojik yapıyı da oluşturmayı gerektirmektedir.
Yunus
Emre Cami mimarisinde, dini inançlarımız, tarihimiz, kültürel ve sosyal yapımız
ile konsept kararları alınmıştır. Türk-İslam sanatının, günümüz malzeme ve
teknikleriyle hayat bulması hedeflenmiştir.
İÇ
MİMARİ
Modern
bir mimariye sahip Yunus Emre Kültür merkezinde, Cami iç mekan düzenlemesini yaparken,
mevcut Mimari yapı ile yine aynı modern tarz korunmuştur.Dışarıda ve içeride
mimari bütünlüğün sağlanması, hat, vitray, alçı ve metal işlerinde de tasarım
adımı olarak düşünülmüştür.
Cami
dekorasyonunda; bizi Kabe’ye yönlendiren Mihrap duvarında, evrensel düzeni ve
sonsuzluğu ifade eden alçı rölyef çalışması yer almaktadır. Mihrap, Minber ve
Kürsü yine aynı duvar üzerinde, görsel bir düzen içinde sıralanmıştır.
Kubbe,
geometrik yapısı ile, toplayıcı, birlik ve beraberlik duygusu yaratan bir unsurdur.
Cami’nin yaklaşık 14 metre genişliğindeki bu kubbesi, Yer ve gök arasında güçlü
bir bağ sağlamıştır ve dekoratif oluşumunda; sonsuzluğu ifade eden çizgisel
düzendeki metal şebeke ve hat sanatı ile, bu vurgusu güçlendirilmiştir.
SEMBOLLER
Dini
inançlarımız ile ortaya çıkan dini semboller, İslam sanatında farklı dönemlerde
farklı şekillerde kullanılmışlardır. Sonsuzluk ve evrensel düzeni ifade eden bu
semboller, Yunus Emre Cami dekorasyon projesinde farklı malzeme ve dokularla
yer almıştır. Mihrap duvarı, Mihrap, Minber, Kürsü ve Kubbede yer alan sekizgen
form, İslam kültüründe, sekiz Cennet’i sembolize etmektedir.
Demir
korkuluklarda yer alan yıldız motifi, bu dünya ve ilahi dünya arasında hayat
bularak, süregelen, bitmeyen çizgisel özelliği ile sonsuzluğu ve evreni
sembolize etmektedir.
AYDINLATMA
Aydınlatma,
Cami iç mimarisinde; duygu, konfor, algı, güzelliklerin sergilenmesi ve mimari
ögelerin ön plana çıkarılması için işlevselliğin bir gereğidir.
Yunus
Emre Cami’sinde, özellikle kubbesinden gelen güçlü gün ışığı, gündüz
saatlerinde mekanın aydınlatması için yeterlidir. Ancak Güneş ışığının, günün
belirli saatlerinde rahatsız edici etkisini hafifletmek amacıyla; Kubbede
paslanmaz çelik tül kullanılarak, ışık %50 azaltılmaya çalışılmıştır.
Pencerelerde
Vitray kullanılarak; ışık ve renk etkileriyle, ruhani atmosfer yaratılmaya
çalışılmıştır.
Gece
saatlerinde Caminin orta mekan aydınlatması, Kubbe çevresinde yer alan double
focus armatürlerle sağlanmaktadır.
Kubbede
yer alan paslanmaz çelik motifin arkasında yine paslanmaz çelik tül
kullanılarak, gece aydınlatmasında, ışık yansımalarıyla oluşan farklı etkiler
sağlanmıştır.
Mihrap
duvarındaki alçı kabartma sembollere, noktasal aydınlatma yapılarak, daha güçlü
bir etki yaratılmıştır.
AKUSTİK
Cami’de
hatib’in ve Müezzinin seslerinin anlaşılabilirliği ve ses kalitesi için
tavanlarda akustik asma tavan uygulanmıştır.
Yüksek
ve yoğun hav özelliğine sahip yün Cami halısı, yine akustikte olumlu etkiyi
sağlamıştır.
Cami
duvarlarındaki girintili ve çıkıntılı yüzeyler, akustik için destekleyici
unsurlardır.Bunlar arasında; Mihrap duvarındaki
rölyef çalışması ve duvarlardaki kufi yazı çalışmaları yer almaktadır.
MALZEMELER
Yunus
Emre Cami dekorasyonunda kullanılan malzemelerde öncelikle yönetmelikler ve
gerekli normlar dikkate alınmış, malzeme seçimlerinde dayanıklılık tercih
sebebi olmuştur.
Döşeme
kaplaması olarak mermer ve yün halı tercih edilmiş, Ana giriş holünde
kullanılan mermer döşeme kaplamasında cnc kesim ile yıldız motifleri
oluşturulmuştur.
Yangın kaçış kapılarında, camlarda ve alüminyum doğramalarda yangına dayanıklı
cam ve doğrama profilleri kullanılmıştır.
Sonuç olarak;İç Mimari Proje Tasarımında;
sanatsal, bilimsel ve teknik çalışmalar, aynı konsept birliği altında
toplanarak bütünü oluşturmuştur. Dekorasyon çalışmasında, geçmişten ilham
alınmış, günümüz malzeme ve teknikleriyle mekanının hayat bulması hedeflenmiştir.
Bunlar da ilginizi çekebilir
Dekorasyonda Mistisizm
Aachen Yunus Emre camii iç dekorasyon projesi
Bunlar da ilginizi çekebilir
Dekorasyonda Mistisizm
Aachen Yunus Emre camii iç dekorasyon projesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder