Semboller
Dini inançlar ve din kitaplarında bahsedilen kavramlar, sembollere dönüştürülerek sanatta yer almıştır. Yıldız motifleri, sonsuzluk düğümü gibi motifler, dini yapılarda tezyinatta kullanılmıştır. Bu motiflerle anlatılmak istenen; Herkesin kainat sistemi içinde anlamı ve vazifesi vardır. İnsan bu düzenin ahengi, ritmi içinde kendisi de bu düzene ayak uydurduğunu hisseder.Böylece insan her şeyden evvel kendisini, yerini, manasını bir bütün içinde kavramış olur.
Sonsuzluk düğümü |
Ağızkara Han,Taşkapı nişi,Geometrik şekiller |
Yıldız motifi-Beyşehir Eşrefoğlu camii |
İslam sanatında motifler,
bitkisel ve geometrik olarak şekillenmiştir.
Bitkisel motif olan palmetler,
yarım palmetler, asma yaprakları ve üzüm salkımları erken Bizans döneminde
görülmektedir. Orta Asya ve hatta belki de Hint bezemesinin hemen her bitki
kökenli motifi İslam sanatında en azından bir kere yinelenmiştir.
Mezopotamya ve Asya'nın en eski evren simgelerinden hayat ağacı-Erzurum çifte minareli medrese |
Geometrik motiflerin tüm
yüzeyi kapsayıcı oluşu, formlar arasındaki ilişkisi, sonsuz çoğalma
potansiyeli, konu seçimindeki özgürlük ve keyfilik, erken İslam bezemesinin en
belirgin özellikleridir.
Ahmet Hamdi Akseki Camii(Ankara Bilkent Diyanet İşleri Başkanlığı Camii )dekorasyonu
Ankara, Bilkent’teki Diyanet İşleri Başkanlığı
Camisinde de, şimdiki adı Ahmet Hamdi Akseki camii,Türk-İslam sanatındaki
sembollerden ilham alınarak dekorasyon projesi yapılmıştır.
Günümüz modern camilerine
güzel bir örnek teşkil eden Ahmet Hamdi Akseki camii, Neo-Klasik uslupta projelendirilmiş, yine
aynı uslup, mimari form/fonksiyon/estetik kriterleri doğrultusunda dekorasyon
ve tezyinat projesi yapılmıştır.
Ahmet Hamdi Akseki camii ana girişi-Bilkent Ankara |
Ahmet Hamdi Akseki Camii vaaz kürsüsü ve arka duvarında modernize edilmiş sonsuzluk düğümü |
Sonsuzluk düğümü motifi Anadolu Selçuklularının
yapılarında çok kullanılmıştır. Sonsuzluk düğümünün anlamı İslami inanca göre
şöyledir;
’Zorluklar
aslında insanların kendi kendilerine
yarattıkları süreçtir. Allah’ın
sınavı olarak kabul etmek gerekir. Zorluk, içinden çıkılmayacak karmaşık
bir düzen değildir. Kişi kendi
kendini içinden çıkılması zor bir döngü
içine düğümlemektedir. Zorluk içinde sıkışmak bağlamında daire
formu düğüm olarak kabul edilmiştir. Bu
döngünün kırılmasında öncelikli görev
insanlara düşmektedir. İman ile rıza
gösterildiği an içinde sıkışılan döngü
yani düğüm bozulmakta ve insan sonsuz
olan Allah’ın merhametine ve
güzelliklerine ulaşabilmektedir.’’
Ahmet Hamdi Akseki camii-dekorasyon projesi-vaaz kürsüsü |
Örneğin sekiz kollu yıldızda; ‘’Sekiz
sayısının cennetle bağlantısı çağlar boyunca farklı kültürlerde karşımıza çıkar
ve İslamiyet’te Allah’ın merhameti gazabından büyük olduğu için yedi cehennem
ve sekiz cennet vardır. ‘’ düşüncesi hakimdir.
İki elin parmaklarının sayısı olması da tamlığı ve yaratan
Allah’ın yaradılışının mükemmelliği göstermektedir.’’ düşüncesi
hakimdir.
Diyanet İşleri Bakanlığı Camii-Mihrap hat |
Sonay İlbay’a göre; Geleneksel Türk –İslam sanatında kullanılan semboller, o
dönemin siyasal, sosyal ve inanç biçimlerinden oluşmuştur.Günümüzde de
süregelen, özellikle geçmişten günümüze değişmeyen inançlarımız, projemizde de
benzer biçimlerde sembollerle ifade edilmeye çalışılmıştır.
Ahmet Hamdi Akseki camii-Bilkent Ankara Dekorasyon detayı |
Kaynak:Yüksek mimar Sonay İlbay
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder