10 Ağustos 2018 Cuma

Yunus Emre Camii-Aachen iç mimari tasarımı

AACHEN-YUNUS EMRE CAMİİ-ALMANYA
Ankara'lı yüksek mimar Sonay İlbay tarafından iç mimarisi projelendirilen Aachen Yunus Emre Camii ,12 Mayıs 2018 tarihinde açıldı.
Yurtiçi (Ahmet Hamdi Akseki Camii-Ankara vb.) ve yurtdışı(İsviçre,Avusturya vb.)birçok  caminin iç dekorasyon projelerine imzasını atan yüksek mimar Sonay İlbay, AachenYunus Emre camii-Almanya ile ilgili iç dekorasyon ve tasarım kararlarını paylaştı.
TASARIM KARARLARI
Camiler, birlik ve beraberliğin, huzurun ve sükunun, ibadetin mekanlarıdır.  Bu mekânsal atmosferi sağlamak, ibadet ortamının yanı sıra, sanatsal ve teknolojik yapıyı da oluşturmayı gerektirmektedir.
Yunus Emre Cami mimarisinde, dini inançlarımız, tarihimiz, kültürel ve sosyal yapımız ile konsept kararları alınmıştır. Türk-İslam sanatının, günümüz malzeme ve teknikleriyle hayat bulması hedeflenmiştir.


İÇ MİMARİ

Modern bir mimariye sahip Yunus Emre Kültür merkezinde, Cami iç mekan düzenlemesini yaparken, mevcut Mimari yapı ile yine aynı modern tarz korunmuştur.Dışarıda ve içeride mimari bütünlüğün sağlanması, hat, vitray, alçı ve metal işlerinde de tasarım adımı olarak düşünülmüştür.

Cami dekorasyonunda; bizi Kabe’ye yönlendiren Mihrap duvarında, evrensel düzeni ve sonsuzluğu ifade eden alçı rölyef çalışması yer almaktadır. Mihrap, Minber ve Kürsü yine aynı duvar üzerinde, görsel bir düzen içinde sıralanmıştır.

Kubbe, geometrik yapısı ile, toplayıcı, birlik ve beraberlik duygusu yaratan bir unsurdur. Cami’nin yaklaşık 14 metre genişliğindeki bu kubbesi, Yer ve gök arasında güçlü bir bağ sağlamıştır ve dekoratif oluşumunda; sonsuzluğu ifade eden çizgisel düzendeki metal şebeke ve hat sanatı ile, bu vurgusu güçlendirilmiştir.
SEMBOLLER
Dini inançlarımız ile ortaya çıkan dini semboller, İslam sanatında farklı dönemlerde farklı şekillerde kullanılmışlardır. Sonsuzluk ve evrensel düzeni ifade eden bu semboller, Yunus Emre Cami dekorasyon projesinde farklı malzeme ve dokularla yer almıştır. Mihrap duvarı, Mihrap, Minber, Kürsü ve Kubbede yer alan sekizgen form, İslam kültüründe, sekiz Cennet’i sembolize etmektedir.
       

Demir korkuluklarda yer alan yıldız motifi, bu dünya ve ilahi dünya arasında hayat bularak, süregelen, bitmeyen çizgisel özelliği ile sonsuzluğu ve evreni sembolize etmektedir.

AYDINLATMA
Aydınlatma, Cami iç mimarisinde; duygu, konfor, algı, güzelliklerin sergilenmesi ve mimari ögelerin ön plana çıkarılması için işlevselliğin bir gereğidir.
Yunus Emre Cami’sinde, özellikle kubbesinden gelen güçlü gün ışığı, gündüz saatlerinde mekanın aydınlatması için yeterlidir. Ancak Güneş ışığının, günün belirli saatlerinde rahatsız edici etkisini hafifletmek amacıyla; Kubbede paslanmaz çelik tül kullanılarak, ışık %50 azaltılmaya çalışılmıştır.

Pencerelerde Vitray kullanılarak; ışık ve renk etkileriyle, ruhani atmosfer yaratılmaya çalışılmıştır.


Gece saatlerinde Caminin orta mekan aydınlatması, Kubbe çevresinde yer alan double focus armatürlerle sağlanmaktadır.
Kubbede yer alan paslanmaz çelik motifin arkasında yine paslanmaz çelik tül kullanılarak, gece aydınlatmasında, ışık yansımalarıyla oluşan farklı etkiler sağlanmıştır.

Mihrap duvarındaki alçı kabartma sembollere, noktasal aydınlatma yapılarak, daha güçlü bir etki yaratılmıştır.
AKUSTİK
Cami’de hatib’in ve Müezzinin seslerinin anlaşılabilirliği ve ses kalitesi için tavanlarda akustik asma tavan uygulanmıştır.
Yüksek ve yoğun hav özelliğine sahip yün Cami halısı, yine akustikte olumlu etkiyi sağlamıştır.
Cami duvarlarındaki girintili ve çıkıntılı yüzeyler, akustik için destekleyici unsurlardır.Bunlar arasında; Mihrap duvarındaki  rölyef çalışması ve duvarlardaki kufi yazı çalışmaları yer almaktadır.

MALZEMELER
Yunus Emre Cami dekorasyonunda kullanılan malzemelerde öncelikle yönetmelikler ve gerekli normlar dikkate alınmış, malzeme seçimlerinde dayanıklılık tercih sebebi olmuştur.
Döşeme kaplaması olarak mermer ve yün halı tercih edilmiş, Ana giriş holünde kullanılan mermer döşeme kaplamasında cnc kesim ile yıldız motifleri oluşturulmuştur.
Yangın kaçış kapılarında, camlarda  ve alüminyum doğramalarda yangına dayanıklı cam ve doğrama profilleri kullanılmıştır.
Sonuç olarak;İç Mimari Proje Tasarımında; sanatsal, bilimsel ve teknik çalışmalar, aynı konsept birliği altında toplanarak bütünü oluşturmuştur. Dekorasyon çalışmasında, geçmişten ilham alınmış, günümüz malzeme ve teknikleriyle mekanının hayat bulması hedeflenmiştir. 
Bunlar da ilginizi çekebilir
Dekorasyonda Mistisizm
Aachen Yunus Emre camii iç dekorasyon projesi

Yorum Gönder